ARTWORKS

Ως πλατφόρμα προβολής σύγχρονων εικαστικών, το Delta συνεργάζεται με την ARTWORKS για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, με σκοπό την ανάδειξη έργων Ελλήνων εικαστικών στον χώρο του εστιατορίου. Τα έργα, τα οποία εναλλάσσονται ανά χρονιά, έρχονται να προστεθούν στο χώρο οργανικά, ως μέρος της εμπειρίας επίσκεψης.

Ακολουθώντας την ιδέα της αειφορίας μάς προσκαλούν να αναλογιστούμε την τέχνη ως μέρος ποικιλόμορφων οικοσυστήματων σε αλληλεξάρτηση. Οι καλλιτέχνες που παρουσιάζουν τη δουλειά τους έχουν βραβευτεί από το Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) της ARTWORKS χάρη στην ιδρυτική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).

Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Answers without questions, 2019
 

Το έργο της Μαλβίνας Παναγιωτίδη (ARTWORKS Fellow) Answers without questions αποτελείται από είκοσι γλυπτά μερών σώματος που σχηματίζουν ένα πλήρες σώμα. Είναι εμπνευσμένο από το επικό «Pharsalia» του Ρωμαίου ποιητή Λουκάν, στο οποίο η μάγισσα Εριχθώ χρησιμοποιώντας ευρεθέντα μέρη σώματος προβλέπει το μέλλον.

Σε μια αντίστροφη χειρονομία, είκοσι μέρη του σώματος μορφοποιούνται με κερί χρησιμοποιώντας εκμαγεία του σώματος της καλλιτέχνιδας που έχουν καεί και μεταμορφωθεί. Με τη χρήση του χαλκού, το κερί λιώνει αφήνοντας τα μεταλλικά μέρη να συναρμολογηθούν. Αυτό το νέο σώμα μπορεί να παρέχει μόνο ερωτήσεις και όχι απαντήσεις για το μέλλον.

Χρυσάνθη ΚουμιανάκηBlue dots, 2018
 

Η καλλιτεχνική πρακτική της Χρυσάνθης Κουμιανάκη εμβαθύνει στην επίδραση της σήμανσης και των πινακίδων, βρίσκοντας έμπνευση στα διάφορα «σήματα-εργαλεία» που είναι ενσωματωμένα στον αστικό ιστό για τη βελτιστοποίηση της συμπεριφοράς σε πολυσύχναστα περιβάλλοντα.

Η Αθήνα, μια πόλη γεμάτη με φαινομενικά ασυνήθιστες μεταλλικές ράβδους που καταλαμβάνουν τους δρόμους της -κάποιες με σημάδια βανδαλισμού, κάποιες άθικτες και λειτουργικές- γίνεται καμβάς για τη διαμόρφωση των φυσικών μας εμπειριών και πρόταση ενός ρευστού λεξιλογίου. Στο έργο Blue Dots τα σήματα καθιερώνουν συμβάσεις που γεφυρώνουν τη σφαίρα του ιδιωτικού και του δημόσιου χώρου, συνδυάζοντας διαφορετικά στοιχεία μεταξύ τους.

Θυμίζοντας τον ψηφιακό κόσμο, η παρουσία ενός μπλε κύκλου λειτουργεί ως οπτική ένδειξη που συχνά χρησιμοποιείται στη διεπαφή χρήστη και χάρτη, επικεντρώνοντας την προσοχή σε συγκεκριμένες τοποθεσίες ή σημεία ενδιαφέροντος.

Επιπλέον, οι συνδέσεις του μπλε με την ηρεμία και τη γαλήνη στο έργο αποπνέουν μια ατμόσφαιρα που δεν πάντα αναμενόμενη στον δημόσιο χώρο.

Τα γλυπτά μπορούν ακόμα να ερμηνευθούν ως μια μορφή απρόσμενων σημάνσεων δρόμου, προσθέτοντας περαιτέρω στον πολυδιάστατο χαρακτήρα τους.

Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος

SNF ARTWORKS Fellow 2018

Μανώλης Δ. Λέμος, Untitled (Mesh), 2023
 

Το έργο Untitled (Mesh) του Μανώλη Δ. Λεμού (ARTWORKS Fellow) κατοικεί σε ένα δυναμικό πεδίο, όπου η τέχνη συναντά τον αλγόριθμο, αποτυπώνοντας τις δονήσεις της δημιουργικότητας σε μια εποχή που καθορίζεται από την τεχνητή νοημοσύνη. Το έργο αναδεικνύει τις μεταβαλλόμενες σχέσεις μεταξύ ανθρώπου και τεχνολογίας, διερευνώντας πώς η τεχνητή νοημοσύνη μετασχηματίζει και αναδιαμορφώνει την καλλιτεχνική έκφραση. Από το 2018, ο Λεμός έχει αναπτύξει εργαλεία χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης στο πλαίσιο της εικαστικής δημιουργίας, προϊόν της συνεργασίας του με τον Κωνσταντίνο Δασκαλάκη και το MIT. Ο καλλιτέχνης, ξεπερνώντας την τυπική χρήση ψηφιακών εφαρμογών, αξιοποιεί τα εργαλεία αυτά ως συναισθηματική προέκταση του, μεταφράζοντας σχέδια και κείμενα σε εικόνες που πάλλονται με μια φασματική, ονειρική ποιότητα. Η μονοχρωματική επιφάνεια του έργου, χαραγμένη με γραμμές που θυμίζουν γρήγορα σχέδια, σβησίματα και αποσπασματικές κινήσεις, συνθέτει ένα οπτικό αφήγημα φθαρτότητας και μεταμόρφωσης. Το αποτέλεσμα δημιουργεί διαλόγους ανάμεσα στον ζωγραφικό αυθορμητισμό και τη λειτουργία της μηχανής, το οργανικό και το ψηφιακό. Οι πυκνές αισθητηριακές ενεργοποιήσεις αυτών των εικόνων, είναι προϊόν ιδιότυπων συνεργασιών που δεν θα μπορούσαν να δημιουργηθούν με συμβατικούς τρόπους. Στο Untitled (Mesh), ο Λεμός περιηγείται στον χώρο της διαμεσολαβημένης συναισθηματικής έκφρασης και της τεχνολογικής παρέμβασης, αναπτύσσοντας τα θέματα του, αφηνόμενος στην αίσθηση αλλόκοτης γοητείας που προκαλείται από την έλλειψη απόλυτου ελέγχου. Το έργο προσκαλεί τον θεατή να στοχαστεί πάνω στα ασαφή όρια, όπου η ανθρώπινη πρόθεση διασταυρώνεται με την ψηφιακή μετάφραση και όπου η δημιουργία γίνεται μια διαδικασία εναλλαγής παραχώρησης και ελέγχου. Σε αυτό το πεδίο, η τέχνη δεν προσαρμόζεται απλώς στην τεχνολογία· διαθλάται μέσα από αυτήν, προβάλλοντας κάτι που είναι ταυτόχρονα οικείο και προκλητικά απόκοσμο.

Λάδι, κερί, σκόνη μαρμάρου σε λινό με διάφανη προετοιμασία, πλαίσιο από αλουμίνιο, 209 x 151 εκ.

Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Can Gallery

Στεφανία Στρούζα, Petrified Currents, Liquefied Currencies, 2017
 

Το έργο Petrified Currents, Liquefied Currencies της Στεφανίας Στρούζα (ARTWORKS Fellow) διερευνά τους εννοιολογικούς συσχετισμούς μεταξύ ρευμάτων και νομισμάτων, εστιάζοντας στις σχέσεις που διαμορφώνουν ανάμεσα σε τόπους και πληθυσμούς, καθώς και στα όρια που καταλύουν ανάμεσα σε πολιτισμικές αφηγήσεις και οικονομικές δραστηριότητες. Το έργο αμφισβητεί τα παραδοσιακά σύνορα, αναρωτώμενη πώς τα οικονομικά συστήματα και οι πολιτισμικές αφηγήσεις αλληλοεπιδρούν και αμβλύνουν τις διαχωριστικές γραμμές τους. Η επιτοίχια σύνθεση σχηματίζει μια αφαιρετική τοπογραφία, ανάμεσα σε διανύσματα, νομίσματα και γεωλογικά σχήματα, υποδηλώνοντας συνθήκες σύνδεσης καθώς και στιγμές απομόνωση.  Οι ημικυκλικές μαρμάρινες φόρμες εισάγουν τις διττές έννοιες της κυκλοφορίας και του περιορισμού, συμβολίζοντας την ρευστότητα της ανταλλαγής, αλλά και τις δυνάμεις που διαχωρίζουν και περιφράσσουν.Τα ανάγλυφα από αλουμίνιο, εμπνευσμένα από την αρχαία νομισματοκοπία, πραγματεύονται την εξελισσόμενη έννοια της αξίας μέσα στον χρόνο. Από το προ-βιομηχανικό σύστημα του Kula Ring, όπου η ανταλλαγή κοχυλιών στις νησιωτικές κοινότητες του Ειρηνικού βασιζόταν σε συμβολική αξία, μέχρι τα σύγχρονα ψηφιακά συστήματα ανταλλαγής αξίας, όπου η ροή των δεδομένων διαπέρασε το Διαδίκτυο, το έργο εστιάζει στις μεταβάσεις της έννοιας της αξίας, που ακολουθούν τις κοινωνικές, τεχνολογικές και πολιτιστικές εξελίξεις.

Μάρμαρο, αλουμίνιο 90 x 120 εκ.

Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της a.antonopoulou.art

Πέτρος Μώρης, Commons (1, 2 & 3), 2013
 

Το Commons (2013) του Πέτρου Μώρη (ARTWORKS Fellow) αποτελεί μια σειρά συνθέσεων ψηφιδωτών από κεραμικά πλακίδια, που παραπέμπουν σε ανοιχτά αρχεία διανυσματικών γραφημάτων. Αυτές οι ελεύθερα προσβάσιμες ψηφιακές εικόνες αντικατοπτρίζουν μια νοοτροπία κατανομής και προσβασιμότητας στην σύγχρονη παραγωγή ενώ συνιστούν και τα ίδια ιδιαίτερη ψηφιακή πολιτιστική κληρονομιά. Το έργο ανοίγει έναν διάλογο για τη συνάντηση παραδοσιακών τεχνικών με το ψηφιακό υλικό. Τα ψηφιδωτά αυτά, με την κατακερματισμένη τους φύση, αντανακλούν την ουσία της τεχνικής, όπου τα μεμονωμένα κομμάτια ενώνονται για να δημιουργήσουν ένα ολοκληρωμένο σύνολο. Αυτή η αποσπασματικότητα υποδηλώνει πως τα έργα βρίσκονται σε ένα συνεχές γίγνεσθαι. Στο μεταίχμιο μεταξύ αναπαράστασης και αφαίρεσης, τα κομμάτια ανακαλούν το αρχαιολογικό θραύσμα ή τον ανασκαφικό χώρο, όπου υλικά ανασύρονται και ανασυντίθενται, ενώ ταυτόχρονα παραπέμπουν στην ιδέα μιας αέναης μετάβασης. Ο Μώρης τονίζει την έννοια των κοινών πόρων, αντιπαραβάλλοντας τη χρονική αντοχή του υλικού των κεραμικών πλακιδίων με την ψηφιακή παρουσία. Μέσα από το Commons, ο καλλιτέχνης προσκαλεί το κοινό να σκεφτεί σε βάθος τη σχέση με την ψηφιακή κουλτούρα, τη μνήμη και τις διαδικασίες δημιουργίας και μεταμόρφωσης.


ARTWORKS

Η ARTWORKS δημιουργήθηκε το 2017 με σκοπό να αποτελέσει γόνιμο πεδίο δράσης για τους Έλληνες καλλιτέχνες. Κεντρική της δραστηριότητα συνιστά το Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) (SNF Artist Fellowship Program). Μέσα από αυτό, απονέμει χρηματικά βραβεία σε καλλιτέχνες για την ηθική και υλική αμοιβή τους, καθώς και για την αναγνώριση και επιδοκιμασία των ατομικών ικανοτήτων τους. Παράλληλα, μέσα από συναντήσεις με επαγγελματίες από τον χώρο του πολιτισμού και συμπράξεις με πολιτιστικούς φορείς, ενθαρρύνει την επαγγελματική τους εξέλιξη, ενώ μέσα από συνεργασίες με προγράμματα φιλοξενίας καλλιτεχνών, διαμεσολαβεί στην δραστηριοποίησή τους στο εξωτερικό. Η ARTWORKS είναι Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία και υποστηρίζεται με ιδρυτική δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Μέχρι σήμερα έχει υποστηρίξει 390 καλλιτέχνες και επιμελητές εκθέσεων.

Για περισσότερες πληροφορίες: https://www.art-works.gr/about/